Tracking cookies

Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Als je hier mee akkoord gaat plaatsen we deze trackingcookies.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt

Nieuws

Alle nieuwsberichten op een rij
12 februari 2024

Handjehelpen vervoersmaatjes geïnterviewd door AD

"Door Vivica durf ik straks weer met het OV"
Handjehelpen vervoersmaatjes geïnterviewd door AD

Onderstaand artikel is op 7 februari 2024 geplaatst op AD.nl.

Een op de drie ouderen heeft moeite met reizen met het openbaar vervoer. En dat terwijl velen van hen dat best zouden kunnen, als ze wat hulp krijgen. De Ronde Venen is de eerste gemeente in Nederland die daarom ov-maatjes inzet, zoals Vivica Serwa (25) die Loes (68) helpt. "Over een maand ga ik alleen!”

Bij een ongeluk kreeg Loes* een aantal jaren geleden een flinke klap op haar hoofd, met hersenschade tot gevolg. Haar leven staat sindsdien op z'n kop. Reizen met het openbaar vervoer doet ze niet meer. ,,Ik ben ontzettend bang geworden. Vooral voor de vele onbekende mensen in de bus en de trein.”

En daarin is Loes zeker niet de enige. Uit onderzoek van ProRail blijkt dat vooral ouderen moeite hebben met het openbaar vervoer. Dat kan komen door fysieke beperkingen, angst, maar ook door beperkte digitale vaardigheden. Even opzoeken naar welk spoor je moet als de dienstregeling plots is veranderd? Het is voor zeker 3 miljoen Nederlanders met beperkte digitale vaardigheden ontzettend lastig. ,,Voor hen is het openbaar vervoerssysteem niet inclusief”, zegt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. ,,Die drempels overwinnen kan door hulp in te roepen van anderen.”

De Ronde Venen biedt als eerste in Nederland hulp aan in de vorm van een ov-maatje. Loes uit Vinkeveen gaat sinds een aantal weken iedere maandag met haar maatje Vivica op pad. ,,De eerste keer hebben we de bus naar Mijdrecht gepakt, om vanuit daar weer naar Uithoorn te gaan”, vertelt Loes. ,,Ik neem mijn telefoon en pinpas niet mee, want ik ben bang dat ik het kwijt raak of dat het gestolen wordt. Maar met Vivica bij me voel ik me een stuk zekerder. Laatst zijn we ook op het treinstation in Breukelen geweest. De volgende keer gaan we er ook echt mee reizen.”

Hoe het openbaar vervoer werkt, vindt Loes niet moeilijk. ,,Ik heb mijn hele leven veel gereisd. Ik moet vooral weer wat zelfverzekerder worden. Maar dat gaat goed. Straks heb ik hopelijk wat meer vrijheid en kan ik bijvoorbeeld met de bus naar het ziekenhuis. Dan ben ik niet meer afhankelijk van anderen.”

Vertrouwen

Haar maatje Vivica, die als stagiaire werkt bij de organisatie Handjehelpen, heeft er vertrouwen in dat Loes straks zelfstandig kan reizen. ,,Ze doet het echt ontzettend goed”, is ze positief. ,,Maar ik denk stiekem dat de groep mensen die niet met het openbaar vervoer durft te reizen veel groter is dan alleen ouderen of mensen een met een beperking. Mijn moeder bijvoorbeeld. Als ze met de bus moet reizen schrijf ik van tevoren op waar ze moet zijn op welk moment. En vervolgens vraagt ze aan de buschauffeur waar ze uit moet stappen”, laat Vivica weten. 

Mark Veldhuis is de bedenker van het ov-maatje en hoopt dat er straks een grotere groep ouderen is die gebruik maakt van het openbaar vervoer. ,,Veel ouderen maken op dit moment ook gebruik van de regiotaxi als ze bijvoorbeeld een afspraak hebben bij het ziekenhuis. Een deel van hen is fysiek nog in staat om met het ov te reizen. We moeten hen daarin alleen een duwtje in de rug geven. Dat is goed voor hun vitaliteit, maar bespaart ook een hoop geld”, zegt Veldhuis.

,,Mensen die op straat goed kunnen bewegen, zouden dat in principe ook in het openbaar vervoer moeten kunnen. Veel mensen zijn echter angstig en hebben negatieve vooroordelen. Maar als ze het een aantal keer oefenen, valt het alles mee”, vindt Veldhuis. ,,De meesten hebben een paar standaard plekken waar ze naartoe moeten, zoals het ziekenhuis, naar het centrum of bezoek aan familie. Op een gegeven moment weet je: bij die bocht moet ik eruit.”

Het draagt bij aan het actief oud worden van mensen, vindt Veldhuis. Daar is Loes het volledig mee eens. ,,Ik zou het iedereen aanraden. Op 7 maart heb ik een afspraak buiten de deur en dan durf ik hopelijk alleen te reizen.”

*De echte naam van Loes is bij de redactie bekend

 Terug