Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Sluiten
https://www.handjehelpen.nl/hulp-nodig/specifieke-maatjes/mantelzorgondersteuning/voorbeeld/_484____NL
Voorbeeld mantelzorgmaatje

Margriet helpt Josien prioriteiten te stellen

Margriet is een mantelzorgmaatje. Ze heeft niet alleen een luisterend oor maar is ook nog een praktisch organisatietalent. Daardoor helpt ze mantelzorgers weer op weg. Onlangs startte Margriet als mantelzorgmaatje in het gezin van Josien met haar drie kinderen: Joost (11), Bart (8) en Arjen (5).

Josien is alleenstaand. Haar man is beperkt bij de opvoeding en zorg betrokken. Josien heeft een bijstandsuitkering en werkt twee ochtenden als schoonmaakster bij particulieren. Ze woont in een eengezinswoning in een dorp vlak bij Utrecht. In de avonduren volgt ze een opleiding. Twee zoons, Joost en Bart, hebben beide een autisme-gerelateerde beperking, waarbij Bart ook nog lijdt aan gedragsproblemen. Joost gaat naar een reguliere school. Met extra aandacht en structuur gaat dat goed. Bart is een jaar geleden van het regulier onderwijs overgegaan naar speciaal onderwijs. Met Arjen gaat het goed en hij lijkt zich zonder problemen te ontwikkelen.

Tijdens het eerste oriënterende gesprek dat Margriet met Josien voert, blijkt dat ze erg moe is. Haar hoofd zit helemaal vol. Op dat moment is met name de zorg om Bart erg intensief. Ze is die week twee keer door school gebeld met de vraag om Bart op te komen halen omdat hij in de klas niet te handhaven is. De school wil een gesprek met haar om de situatie te bespreken.

Verder geeft Josien aan dat ze achterloopt in de administratie en in de huishouding. Ze komt er niet meer aan toe om zaken te ordenen en het huis op te ruimen en schoon te maken. Het huis maakt echter wel een opgeruimde en schone indruk. Ze vertelt dat ze vindt dat ze tekort schiet in de aandacht voor haar kinderen. Ze denkt er over om haar opleiding op te zeggen, omdat het steeds lastiger wordt om een oppas te vinden die om kan gaan met het gedrag van Bart. Ze geeft aan dat ze het allemaal niet meer overziet en niet meer weet waar te beginnen. Passiviteit is het gevolg.

Inventarisatie

Margriet en Josien spreken af dat Margriet één ochtend per twee weken zal komen en dat bij calamiteiten of dringende vragen ze zullen bellen of mailen. Na de eerste kennismaking duizelt het bij Margriet. Na overleg met de coördinator van Handjehelpen, stelt Margriet voor om de eerstvolgende keer dat ze bij Josien komt een inventarisatie te maken van alle zaken die volgens Josien opgepakt moeten worden. Zo gezegd, zo gedaan. Na een uur heeft Josien het idee dat de inventarisatie aardig compleet is en maken ze een indeling in categorieën: huishouding, regeltaken zorg, administratie, klussen en terugkerende activiteiten. Zo ontstaat er een overzichtelijke takenlijst. Maar dan?!

Bij het zien van de lijst wordt Josien neerslachtig en ziet ze geen uitweg. Samen brengen ze prioriteiten aan door Josien te laten vertellen waarom sommige activiteiten zo belangrijk voor haar zijn. Al snel wordt duidelijk dat ze hoge eisen stelt aan het huishouden en zeer nadrukkelijke ideeën heeft over de tijd die ze doorbrengt met haar kinderen. Josien is benieuwd naar wat Margriet daarvan vindt. Ze raken in een leuk gesprek gewikkeld over hoe je het huishouden anders kan doen in combinatie met kinderen en werk. Margriet geeft aan dat zij het niet nodig vindt om altijd volledig beschikbaar te zijn. Voor Josien is dit confronterend. Enerzijds wil ze vasthouden aan haar eigen manier, anderzijds ziet ze ook wel dat er tijd en ruimte ontstaat als ze minder krampachtig wordt. Zo komen ook een aantal gewoonten van Josien aan de orde, zoals het één maal per week schoonmaken van de gehele keuken.... Is dit echt nodig?

Spiegel

Margriet houdt Josien op een positieve manier een spiegel voor. Tijdens het bespreken van de lijst komt één activiteit met hoge prioriteit naar voren: Josien wil graag samen met Margriet het gesprek op school voorbereiden. Josien mist blijkbaar in haar sociale omgeving een klankbord met wie ze dit soort zaken kan bespreken. Samen besluiten ze de resterende tijd van die ochtend te besteden aan die voorbereiding. Daarna spreken ze af dat Josien de komende twee weken de lijst rustig bekijkt en bepaalt wat de belangrijkste actiepunten zijn. De daarop volgende maanden gaan ze verder met de prioriteiten van Josien en zetten ze zaken in gang.

Margriet helpt Josien ook bij de aanmelding bij MEE. MEE start een traject op om in kaart te brengen welke extra ondersteuning Bart nodig heeft. Verder regelen ze een vrijwilliger die eenmaal per week met Bart en Joost gaat wandelen en spelen in het bos. Zo heeft Josien de handen vrij om wat extra aandacht aan Arjen te geven, want door de extra zorg voor Bart en Joost, schiet dat er soms bij in. Op advies van Margriet meldt Josien zich aan bij het AMW. Hier heeft ze gesprekken over haar rol als moeder en de hoge eisen die ze zichzelf stelt. Dit geeft Josien het inzicht dat ze als moeder niet tekort schiet.

Het contact tussen Josien en Margriet heeft een half jaar geduurd. Josien geeft aan dat haar hoofd nu veel opgeruimder voelt en dat ze erg blij is met het luisterend oor en met de spiegel die Margriet haar heeft voorgehouden. Ze heeft haar leven weer op het spoor en heeft zelfs weer zin en tijd om leuke dingen voor zichzelf te doen.

Margriet is ondertussen al weer bezig in een ander gezin. Margriet is één van de twintig mantelzorgmaatjes, opgeleid en ondersteund door Handjehelpen.

Sitemap | Privacyreglement | Disclaimer | Website door CM Specialist