Tracking cookies

Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Als je hier mee akkoord gaat plaatsen we deze trackingcookies.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt

Nieuws

Alle nieuwsberichten op een rij
27 september 2023

'Unbox jezelf' en 'Unbox een ander'

Gemeente Utrecht start campagne
'Unbox jezelf' en 'Unbox een ander'

Jongeren en hun omgeving stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan over mentale gezondheid. Dat is het doel van de nieuwe campagne van de Gemeente Utrecht, 'Unbox jezelf' en 'Unbox een ander'. De campagne is gericht op jongeren tussen de 14 en 24 jaar en hun omgeving.

Praten helpt

De centrale gedachte achter de campagne is het unboxen: jezelf laten zien en delen wat er speelt. De omgeving van jongeren kan hierin een belangrijke rol spelen door het gesprek aan te gaan en te luisteren. De campagne wil Utrechtse jongeren er bewust van maken dat het normaal is dat je je af en toe niet goed voelt en dat je daarover mag praten. Met een vriend of vriendin, ouder, docent of sportcoach. Praten kan (ook) helpen om uiteindelijk ernstigere problemen te voorkomen en de vraag naar professionele ondersteuning verminderen. 

Tips en handvatten

Op www.utrecht.nl/unboxjezelf krijgen jongeren tips over hoe ze het gesprek aan kunnen gaan. Ook worden ze gewezen op laagdrempelige vormen van ondersteuning in de stad, die erop gericht zijn om de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen. Handjehelpen is een van die organisaties, met het project Ervaringsmaatjes

Unbox een ander

De campagne doet ook een beroep op de mensen die om de jongeren heen staan: Unbox een ander. Bijvoorbeeld ouders, vrienden en docenten. De campagne biedt hen handvatten om het gesprek goed aan te gaan met de jongeren. Naast de mentale gezondheid van jongeren in het algemeen gaat de campagne ook over prestatiedruk en eenzaamheid.

Bij de ontwikkeling van de campagne zijn jongeren en partners betrokken. Ook vanuit Handjehelpen hebben we met plezier meegedacht. 

 Terug